Bokstavslandet

Varje vecka får våra 5-åringar "fara" till Bokstavslandet. Där får de i sagornas värld möta olika figurer som symboliserar de olika bokstäverna.

Sagorna handlar om allt möjligt och varje figur blir en bokstav, men i innehållet finns också en tanke på hur vi ska behandla varandra, alla likas värde samt solidaritet med svaga och utsatta. När sagan är klar funderar vi tillsammans på vad som hänt i sagan, vilken bokstav djuret blev och vilka ord det finns som börjar på den bokstaven. Barnen får sen rita figuren i sin bok och skriva bokstaven och figurens namn.

Språk och lärande hänger oupplösligt samman liksom språk och identitetsutveckling. Förskolan ska lägga stor vikt vid att stimulera varje barns språkutveckling och uppmuntra och ta till vara barnets nyfikenhet och intresse för den skriftspråkliga världen. (Lpfö 98 rev. 2010 s.7)

Förskolan skall sträva efter att varje barn:


  • Utvecklar sin förmåga till att lyssna, reflektera och ge uttryck för egna uppfattningar och försöker förstå andras perspektiv.

  • Utvecklar ett nyanserat talspråk, ordförråd och begrepp samt sin förmåga att leka med ord, berätta, uttrycka tankar, ställa frågor, argumentera och kommunicera med andra.

  • Utvecklar intresse för skriftspråk samt förståelse för symboler och deras kommunikativa funktioner.

  • Utvecklar intresse för bilder, texter och olika medier samt sin förmåga att använda sig av, tolka och samtala om dessa. (Lpfö 98 rev.2010 s. 10)

Skriv en kommentar: (Klicka här)

123minsida.se
Bokstäver kvar: 160
OK Skickar...
Se alla kommentarer

| Svar

Senaste kommentarer

17.02 | 02:05

Konfucius sade: "Medan hans föräldrar är
bo, en son ska inte åka långt utomlands.
Om han gör, skulle han låta föräldrarna
veta var han går." 2014-01-02-17-16

...
20.10 | 22:48

Härligt jobbat! Nu oxå med fritids på g!
//Kent

...
04.10 | 14:57

Kul initiativ! Fin sida. /Lisa

...
23.09 | 11:03
Veckoplan har mottagit 2
Du gillar den här sidan